Tidur Tak Cukup Boleh Menyebabkan Obesiti?

-
0

Anda pernah dengar mengenai obesiti? Mestilah pernah dengarkan? Obesiti adalah masalah, kerana ia meningkatkan risiko masalah kesihatan yang berbeza. Ia juga boleh membuat sukar bagi anda untuk bergerak, bernafas, dan melakukan perkara lain bahawa orang yang berada dalam berat badan yang sihat dapat melakukannya dengan mudah. Tambahan pula, obesiti boleh menjadi emosi yang sukar, kerana ia boleh membuat anda berasa malu.

Anda tahu tak apa risiko apabila seseorang itu menghadapi obesiti? Antara risiko yang dihadapi seseorang itu adalah diabetes, tekanan darah tinggi, kolesterol tinggi, penyakit jantung, strok, asma dan kanser. 

Terdapat rawatan termasuklah penggunaan ubatan atau pembedahan untuk membantu mengurangkan berat badan. Tetapi rawatan itu hanya untuk mereka yang mengalami obesiti teruk dan tidak dapat menurunkan berat badan melalui diet serta senaman. Juga, rawatan penurunan berat badan tidak mengambil tempat diet dan senaman. Mereka yang menjalani rawatan tersebut juga mesti mengubah cara makan dan bagaimana mereka aktif.


Antara perkara yang anda boleh lakukan untuk mengelakkan masalah yang disebabkan oleh kegemukan adalah dengan menjadi lebih aktif. Pelbagai jenis aktiviti fizikal dapat membantu, termasuk berjalan kaki. Anda boleh bermula dengan beberapa minit sehari dan menambah lagi apabila anda semakin kuat.


Selain itu, anda juga boleh mengamalkan pemakanan yang seimbang. Melalui pemakanan yang sihat ini, anda boleh mengelakkan makanan ringan dan makan makanan bergula. Sebaliknya, anda mestilah melebihkan makan sayur-sayuran dan buah-buahan. Selanjutnya, selain mengamalkan perkara-perkara ini tidur juga adalah pekara yang perlu dititik beratkan.

Kajian pada tahun 2020 mendapati tidur hanya 7 jam boleh meningkatkan risiko obesiti sebanyak 31%. Kekurangan tidur menyebabkan hormon-hormon dalam badan tidak dapat berfungsi dengan baik. Salah satunya adalah ia boleh menyebabkan peningkatan hormon ghrelin (hormon lapar).



Hal ini bermaksud seseorang itu asyik merasa kelaparan sahaja. Apabila seseorang itu asyik berasa lapar, jadinya beliau akan asyik makan sahaja. Mengapa pekara ini terjadi? Hal ini boleh terjadi apabila seseorang itu mengurangkan waktu tidurnya. Itulah pentingnya penjagaan waktu tidur seseorang individu.

Jangan lupa kongsikan kepada rakan anda yang suka tidur lambat!
Eskayvie MalaysiaMore From Author
-->